Страници

Преображенски манастир


В близост до Търново, в изключително красива местност в подножието на величествените скали е разположен един от големите български манастири - Преображенският.
Основан е през Втората българска държава. През средновековието е бил разположен на около 500 м от днешното си място.
По време на Османското владичество е играел важна роля в развитието на българската духовност.
Преображенският манастир е разрушаван и опожаряван няколко пъти. През 1825 г., манастирът е изграден отново от отец Зотик с помощта на родолюбиви българи. През 1832- 1834 г. е строена църквата към манастира. Строежът е завършен от Колю Фичето.
През 1882 г. манастирът е възстановен изцяло.
Стенописите и иконите са дело на Захарий Зограф. Повече за неговата история и развитие може да прочетете в Православието. Интересна е историята за скалата: Преображение на скалата. В която се разказва как преди години се откъртили огромни скални късове и паднали в двора на манастира и като по чудо храмът е непокътнат и хора не са пострадали.
Днес манастирът е действащ, мъжки и национален паметник на културата.






Манастирската църква



"Колелото на живота"



Църквата с кулата в ляво се вижда скален къс



Кулата с камбаната и часовника



Камбаните в Преображенски манастир


Дворът и отново огромна скала





Още за Търново може да прочетете тук:
Арбанаси
Разходка до Търново
Назад към Средновековието
Царският хълм Царевец


17 коментара:

  1. Прекрасна рецепта! Може да се нарече Каша от коприва, а във врачанско това е Джуркана коприва. След като се свари копривата, се намачква с едно дървено нещо, което там се нарича джуруляк. Пак във Врачанско много чукат в дървен или глинен съд, наречен клъчник. Та след като се свари, копривата се поръсва с брашното /за да не пръска/, счуква се, запържва - следват всички стъпки, описани от авторката. За мен това е най-сполучливият начин за приготвяне на коприва! Поздравления! Ана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Интересно ми беше да прочета и за Врачанският край! При нас му казват кълцалник, на това дървеното:) Честно казано не знаех как да нарека ястието, понеже мама си му казва само коприва, тя друга коприва не готви. Затова реших да го нарека яхния, но наистина като, че ли каша повече му отива. Прекрасни почивни дни и ви благодаря за милите думи!

      Изтриване
  2. Вчера нямах време да надникна при теб, но днес се "разходих" с удоволствие сред стените на Царевец и този Манастир, който (незнайно защо) сме пропуснали да впишем в туристическата ни програма. И рецептата е страхотна - вкусна, типично пролетна и полезна :) Благодаря, Кате и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
  3. И разходката и рецептата много ми харесват. До манастирът съм ходила и определено си заслужава, но не съм готвила много коприва, а обичам всякакви зелени неща и като намеря коприва ще пробвам и тази яхния.

    ОтговорИзтриване
  4. Прекрасна разходка, обичам това "Колело на живота", а копривата толкова много харесвам, само дето още не съм имала време за бране, нещо съм скептична към тази от пазарите, а може и да не съм права... Хубава събота, Кате!

    ОтговорИзтриване
  5. Хубав манастир, Кате! Благодаря за разходката! Вкусна пролетна супичка си направила, с много автентични и някак традиционни снимки! Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  6. Катенце, пак невероятна разходка ни направи. Колелото на живота ме впечатли.
    Тази копривена супа не съм я срещала но много ми хареса. Ще отивам да бера коприва утре и да я правя.
    Силно те прегръщам!

    ОтговорИзтриване
  7. Удивителна е красотата на България! Кате, благодаря ти, че я показваш по този очарователен начин! Супичката е чудна! Усмивки!

    ОтговорИзтриване
  8. Вчера готвих, любимо пролетно ястие е у дома! Чудесни снимки!

    ОтговорИзтриване
  9. Ако искаш вярвай, КАте, но коприва нИ съм готвила, нИ съм яла.
    Сред толкова треволяци на село, тази не се е готвила никога (но пък редовно се береше млада за мисирчетата)
    Ще взема да я пробвам най-сетне. Може пък да ми хареса. Както преди много години спанака игнорирах :)
    А разходката ти отново е чудесна; благодаря ти! Видя ти хубаво време и запали колата.
    Хубава съботна вечер да ти е, Кате!

    ОтговорИзтриване
  10. Пепи ме разсмя с коментара си,Кате.....
    А на теб благодаря за Колелото на живота,не бях го зървала от ученическите ми години,когато много ни водеха по лагери и екскурзии,но освен това колело в ума ми е останало,че този манастир беше много запуснат,сега май е по-добре.

    Аз не съм много по копривата,но пък на Гела зарибиха щерката с такава гозба като твоята и сега ми е заопявала да й направя,а аз й казвам-отивай набери коприва по къра и ще ти направя,а тя ме пита какво е къра,хехе.На село живее не знае кър на кое се вика....

    Раздрънках се много,прегръдка и хубава вечер,мила!

    ОтговорИзтриване
  11. Кате, мисля, че трябва да станеш един гид. Хем ще развеждаш хората на хубави места, хем ще им разказваш за тях, хем накрая ще ги гостиш с голяма вкусотия. Няма да има друг като теб.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  12. Отново чудесна разходка!
    Много обичам коприва, както и други зелениийки и готвя често, докато е сезонът им, но точно по този начин не съм правила никога, а имам някакъв смътен спомен за нещо подобно в далечното минало! Вкусно е и ще го направя в най-скоро време!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  13. Хареса ми и тази разходка, Кате!
    А коприва не бях яла докато не пораснах. И аз като Пепи някога отхвърлях тревите, докато не ги преоткрих преди години и ела ме виж сега :) Така сготвена коприва не съм опитвала, но ще го направя скоро - интересно и апетитно ми изглежда, пък и момчетата не ми отказват подобни ястия, което много, ама много ме радва.
    И понеже днес са Сирни Заговезни и се иска прошка те моля, ако нещо съм съгрешила, мила, пред теб да ми простиш!
    Поздрави и хубав празник!

    ОтговорИзтриване
  14. Кате, страхотна разходка и още по вкусна гозба. Честит празник и много приятни емоции ти желая.

    ОтговорИзтриване
  15. vinagi sım obiçala planinite ,prez moya jivot vse e imalo pone ot endata strana planina,a kıştite napraveni na visoki hılmove se naistine prekrasni.Koprivenata çorbisa e mnogo hubava .Jelaya ti vesela sedmisa mila .Za prah za miyene na çiniyi v makinata vij tuka,ako ne razbereş moga da ti preveda .
    http://ferkay.blogspot.com/2013/03/dogal-bulasik-makinesi-deterjani.html

    ОтговорИзтриване