Страници

Качамак по Родопски с картофи


Едно от емблематичните родопски ястия е качамака.
Искам да поясня, че родопски качамак се приготвя по различни начини, зависи от кой край в Родопите е. Пиша това, защото на много места срещам коментари относно автентичността на ястията.
Познавам хора, родени и живеещи в Родопите, които го правят  без картофи. Всяка домакиня има своята рецепта.
Преди време в блога си получих  коментар, за това, че качамака по родопски се прави от картофи, но не получих отговор как точно се приготвя. Въпреки всичко, благодаря на лицето, което ме насочи към този вид качамак, тъй като до преди това не бях чувала за него. Именно за това харесвам коментарите в блоговете, защото благодарение на тях разбираме още много подробности за ястията.
В търсене на варианта с картофи, се посъветвах с наш познат, който от няколко години е в Родопите, заради бизнеса си. Та от него научих това: "Сваряваш картофи, изсипваш брашното/ царевично, бяло, или смес/ отгоре, правиш няколко дупки, да може да се вари и оставяш докато стане готов. После бъркаш да стане еднаква сместа".

Точни продукти може би няма, не знам, рецептата, която показвам е по моя преценка и не претендирам за оригиналност, но стана много вкусен. Съобразих количеството на брашното и водата според стандартното изискване за качамак, като удвоих количеството на водата, за да може при варенето на картофите като се изпари да остане достатъчно.
Ще предложа два варианта за приготвяне, като единият е по-лесен. И по двата начина става вкусен, но мисля, че вариант 1 е по-автентичен, някак като го хапвам имам едно такова чувство, все едно наистина се пренасям в Родопите.
По съвет на Здравчето пък направих вдлъбнатини с лъжица и изсипах маслото в тях.

Продукти:
4 средни картофа
50 гр царевично брашно
50 гр бяло брашно
1 л вода
сол

За сервиране:
около 100 гр краве масло
1 с.л. червен пипер
сирене

Приготвяне:
Вариант 1:
Обелете картофите и ги нарежете на кубчета. Сложете ги във водата със сол да се сварят до омекване, да започнат да се разтрошават.



Отстранете от котлона и изсипете равномерно върху тях царевичното и бялото брашно. Направете дупки с точилка или дръжка на дървена лъжица и върнете на котлона.



Варете на среден огън. От дупките ще излиза водата и ще се свари брашното.
Когато брашното е сварено, след около 20 минути, отстранете от котлона и започнете да бъркате с точилка докато стане хомогенна смес. При мен останаха малки бучици от картофите, но беше много вкусно!



Ето вариант 1:





*Вариант 2:
Сварете картофите, обелете ги и ги сложете в съд с водата и сол. Оставете да заври и пасирайте.
Добавете брашното на тънка струйка и бъркайте, да не се получат бучки. Оставете да се вари на средна температура, докато се сгъсти.

Ето и вариант 2:


Сервиране на качамака:
Топете дървена лъжица в разтопено масло и гребете от качамака и изсипвайте в тава или чиния. След това натопете лъжицата в масло и натиснете по качамака да се образуват вдлъбнатини.
Загрейте масло или олио на котлон и изсипете червеният пипер. Дръпнете от котлона и изсипете върху качамака.
Поръсете със сирене.

При Танчето в "Coffee and chocolate" може да видите рецепта за Родопски Пареник.

22 коментара:

  1. Кате, честно казано съм опитвала качамак от някаква готова смес и
    бях разочарована :(
    Твоето предложение с картофи ми допада :)
    Поздрави и хубава сряда!

    ОтговорИзтриване
  2. Candy,баба често ми правеше качамак и просеник.Но за качамак с картофи не бях чувала.Много интересно :) Вкючвам го в големия тефтер "Неща за пробване" :)
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  3. Ходила съм в Родопите но такъв качамак с картофи не съм яла Кате.Тази година ако отида живот и здраве ще попитам, ако е възможно даже може да имам късмет и да го пробвам:)
    Аз да си призная, качамак даже не съм правила:( Преди много години свекър ми е правил, но от него зная че е деликатна работа и не всеки го може.
    Поздравления че си се справила!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. аз съм родопчанка и баба точно така го прави :p опитай, това е истинския качамак - с картофи :)

      Изтриване
  4. Най-вкусният качамак, който съм опитвала, беше в Трявна. Два пъти съм приготвяла в домашни условия - с готова смес, и все се получава нещо далечно от истинския качамак (като вкус).
    Благодаря за предложеното, Кате, и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  5. Мама от някъде се беше научила да го прави и по този вариант (като твоят втори), та съм го опитвала. Мога да кажа, че е вкусно и някак по-финно ястие, независимо дали го признават за качамак или не. Много добре изглежда твоят, Кате, изкушаващ и копринен!
    Поздрави, мила!

    ОтговорИзтриване
  6. Много апетитно изглежда и с радост бих го изяла, жалко, че заради домашните не правя. Прегръдки, Кате! :)

    ОтговорИзтриване
  7. Катенце, много си ми ценна ти!Вкъщи сме любители на всякакви качамаци и просеници.Обезателно ще пробвам с картофки.
    Усмивки и успешен ден!

    ОтговорИзтриване
  8. Кате, обичаме качамак, но за такъв с картофи не бях чувала. Майка ми го е правила по втория начин -без картофи. НО имам някакъв спомен и за бъркане с тотчилката при варенето, а после го изсипваше в тава, поръсваше сирене и отгоре със запръжка от червен пипер. Тънкостта е да се прецени количеството вода- за да се получи нежна и кадифена текстура- нито сбита, нито рядка. Ще пробвам с картофи.
    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  9. Кате, страхотна въглехидратна комбинация. Вече започна да ми къркори корема.

    ОтговорИзтриване
  10. So habe ich Polenta noch nicht gegessen .
    Die Übersetzung ist nicht so gut aber deine Bilder haben es mir gut erklärt.
    Werde ich sicher mal probieren.
    LG
    Martina

    ОтговорИзтриване
  11. И аз за първи път чувам за такава комбинация.
    Изглежда много апетитно и трябва да пробвам!
    Приятен слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
  12. Здравей,Кате! Поздравявам те за твоята креативност и изобретателност. Блога ти е страхотен и постоянно го посещавам. Днешната ти публикация при нас в Смолян се нарича Пареник, поне аз така знам от моята баба и винаги се приготвя от картофи и царевично брашно. Аз пък си му казвам качамак, като теб.Получил ти се е страхотно. Хубав ден ти желая.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Танче, благодаря ти! Не знаех, че се казва така, много ми хареса като вкус! Поздрави и от мен!

      Изтриване
  13. Страхотно предлажение, Кати! Наистина е толкова гладък, че къде ги намираш тези бучки не зная, но изглежда фантастично!

    ОтговорИзтриване
  14. Изобщо не ми хрумвало, че някъде може да приготвят качамак с картофи, но свят широк, тъй че вкусотии разни.
    Изглежда много апетитно, Кате! Благодаря за разясненията и чудесната рецепта :)

    ОтговорИзтриване
  15. Съвсем нова комбинация ми е това, Кате, но много вкусно ми звучи! Снимките са страхотни! Поздрави и приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
  16. Явно не само за мен е бил непознат, защото на повечето места в Родопите го поднасят само с брашно, но зависи от кой край е. Но се радвам ,че открих и тази разновидност, защото е много вкусен.

    ОтговорИзтриване
  17. Отново чудесни предложения:)
    Да ти кажа честно, за родопски качамак сефте чувам :') Срам не срам...
    При нас си му викаме мамалига... естествено, без картофи се прави:)
    Останало ми е от дядо (преселник от румънско) и баба.
    Варим царевичен грис, поръсваме със сирене, после запържваме с масло(олио) и червен пипер и хапваме като добавяме на малки части концентриран сироп или петмез:)
    Това е вкусът на детството ми:)
    Или пак от царевичен грис приготвяме Мамалига (румънска баница).

    Благодаря за споделените рецепти:) Реших да опитам варианта с картофи и ще споделя резултата.:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина в Румъния е мамалига, аз правих един преди време. Имат разлика качамаците в някакви дребни неща, но все пак си имат. Аз го обичам по всякакъв начин. Със сироп не съм пробвала, новост е за мен тази комбинация. Иначе в Родопите го правят и с картофи и без картофи, зависи в коя част на Родопите е. Ще чакам твоят вариант, с картофи е наистина много вкусно, малкият особено го хареса, каза, че било като пюренце:)

      Изтриване
  18. ВАРИАНТ N:1 съм хапвала преди години в едно селце Брезе.Набрави ми го една местна жена,като маслото с което го заля накрая беше ръчно бито ...Това може би е едно от най-вкусните неща които съм опитвала

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Представям си какво удоволствие е да гледаш как се приготвя и след това да го опиташ! Никога не съм правила, нито опитвала бито масло - домашно. Благодаря за коментара, прекрасна сряда!

      Изтриване